• Skip navigation
  • Skip to navigation
  • Skip to the bottom
Simulate organization breadcrumb open Simulate organization breadcrumb close
FAU Didaktik der Mathematik, Prof. Lindmeier
  • FAUTo the central FAU website
  1. Friedrich-Alexander-Universität
  2. Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie
  3. Department Fachdidaktiken
Suche öffnen
  • Deutsch
  • Campo
  • StudOn
  • FAUdir
  • Jobs
  • Map
  • Help
  1. Friedrich-Alexander-Universität
  2. Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie
  3. Department Fachdidaktiken

FAU Didaktik der Mathematik, Prof. Lindmeier

Navigation Navigation close
  • Our Team
  • Research
  1. Home
  2. Our Team
  3. Carina Albu

Carina Albu

In page navigation: Our Team
  • Prof. Dr. Anke Lindmeier
  • Carina Albu
  • Dr. Macarena Larrain Jory
  • Josephine Friederike Paul
  • Dr. Constanze Schadl

Carina Albu

Carina Albu

Carina Albu (née Lange)

Research Scientist

Chair of Mathematics Education Research
Department of Subject-Specific Education Research

Room: Raum 2.023
Regensburger Str. 160
90478 Nuremberg
Germany
  • Phone number: +49 911 5302-95537
  • Email: carina.albu@fau.de

Curriculum Vitae

  • Since 11/2024
    Research Scientist and Doctoral Student, Chair of Mathematics Education, Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, Germany
  • 11/2020 – 10/2024
    Research Scientist and Doctoral Student, chair of mathematics education, Department of Education at the Faculty of Mathematics and Computer Science, University of Jena
  • 2019 – 2020
    Research Assistant, Faculty of Mathematics and Computer Science, Philipps University Marburg
  • 2019
    First state Examination for Upper Level Secondary School Teachers (Geography, Philipps University Marburg)
  • 2018
    First state Examination for Upper Level Secondary School Teachers (Mathematics, Biology, Philipps University Marburg)

Research interests

  • Performance-based assessments for evaluation of professional teaching
  • Mathematics in STEM-subjects from the perspective of the subject-specific education and higher education
  • Learning mathematics at the transition from school to university

  • Since 11/2020
    PerformA – doctoral project – development of teaching simulations to examine facets of teachers professional competence (school-related subject knowledge, subject-specific teacher competence) as prerequisite for instructional quality
  • 07/2021 – 06/2022
    ELMaWi-Transfer – Assessing Subject-Specific Competences in Teacher Education in Mathematics and Economics (BMBF funded)
  • Since 02/2023
    kyMa – Online assessment tool for measuring the professional competences of (prospective) teachers and lateral entrants in the subject of mathematics

Publications

Albu, C. & Lindmeier, A. (2025, in press). Hochschulmathematisches Wissen im Unterricht wirksam werden lassen – Unterrichtssimulationen als Lerngelegenheit für angehende Mathematiklehrkräfte. In: Vogelsang, C., Grotegut, L., Bruns, J., Riese, J. & Fechner, S. (Hrsg.), Handlungsorientierung in der Ausbildung von Lehrkräften und pädagogischen Fachkräften – Konzeptionen, Herausforderungen & Forschungsperspektiven (Band 2). Waxmann.

Albu, C. & Lindmeier, A. (2023). Performance assessment in teacher education research – A scoping review of characteristics of assessment instruments in the DACH region. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01167-7

Contributions at conferences

Albu, C. & Lindmeier, A. (2025). The Relation Between Professional Knowledge and Teaching Performance: How Pre-Service Teachers Teach Inverse Functions. Proceedings of the 48th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (mit Review)

Albu, C. Lindmeier, A., (2025). Fachliche Richtigkeit als Indikator für Unterrichtsqualität – Wie mathematisch fundiert unterrichten angehende Lehrkräfte den Begriff der Umkehrfunktion? Beiträge zum Mathematikunterricht 2025.

Albu, C. Lindmeier, A., Jeschke, C. & Heinze, A. (2024). Eine Interventionsstudie zur Förderung aktionsbezogener und reflexiver Kompetenz angehender Mathematiklehrkräfte. Beiträge zum Mathematikunterricht 2024.

Förtsch, K., Albu, C., Rach, S., Geisler, S. & Lindmeier, A. (2024). Professionelle Kompetenzen von angehenden Lehrkräften und Lehrkräften im Seiteneinstieg: das Projekt kyMa. Beiträge zum Mathematikunterricht 2024.

Albu, C. & Lindmeier, A. M. (2023). Wissen – Planen – Handeln: Entwicklung eines Microteaching Performance Assessments zur Anwendung des schulbezogenen Fachwissens angehender Mathematiklehrkräfte in Unterrichtssimulationen. Vortrag auf der Herbsttagung des Arbeitskreises Psychologie und Mathematikdidaktik

Albu, C. & Lindmeier, A. (2023). What difference does teacher knowledge make? A feasibility study on using elements of comprehension as indicators for school-related content knowledge. Proceedings of the 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education(mit Review)

Lange, C. & Lindmeier, A. (2022). Typen von Performance Assessments im Kontext der
Lehrkräftebildung in den DACH-Regionen. Beiträge zum Mathematikunterricht 2022.

Saas, H., Lange, C., Frank, K., Heinze, A., Lindmeier, A. & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (2022). Videobasierte Förderung handlungsnaher Unterrichtskompetenzen in den Fächern Mathematik und Wirtschaft – Evaluation einer Interventionsstudie. Tagungsband der 9. Tagung der GEBF in Bamberg/Online.

Poster

Albu, Carina (2025) Zwischen Plan und Realität: Wie nutzen angehende Mathematiklehrkräfte ihr Fachwissen in der Planung und Durchführung von Unterricht? Nachwuchstagung FAU Perspektiven fachdidaktischer Forschung. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.23786.22727

Lange, Carina (2020). Mathematik in der Biologie – Eine Pilotstudie über die Sichtweise der Studierenden. In Hans-Stefan Siller, Wolfgang Weigel & Jan Franz Wörler (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 1524–1524). Münster: WTM-Verlag.

Teaching materials

Albu, C., & Lindmeier, A. (2025). PerformA – Lehr-Lern-Material zur Förderung der praktischen Anwendung von schulbezogenem Fachwissen für angehende Mathematiklehrkräfte der Sekundarstufe. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.14338250

Albu, C., Niebuhr, B., Jeschke, C., Lindmeier, A. & Heinze, A. (2022). Lehr-Lern-Material zur Förderung handlungsnaher Kompetenzen im Rahmen der Lehrkräftebildung Mathematik. Open Educational Resources auf der OER-Plattform.

Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
Lehrstuhl für Didaktik der Mathematik

Regensburger Str. 160
90478 Nürnberg
  • Legal notice
  • Privacy
  • Accessibility
  • Facebook
  • RSS Feed
  • Twitter
  • Xing
Up