• Skip navigation
  • Skip to navigation
  • Skip to the bottom
Simulate organization breadcrumb open Simulate organization breadcrumb close
FAU Didaktik der Mathematik, Prof. Lindmeier
  • FAUTo the central FAU website
  1. Friedrich-Alexander-Universität
  2. Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie
  3. Department Fachdidaktiken
Suche öffnen
  • Deutsch
  • Campo
  • StudOn
  • FAUdir
  • Jobs
  • Map
  • Help
  1. Friedrich-Alexander-Universität
  2. Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie
  3. Department Fachdidaktiken

FAU Didaktik der Mathematik, Prof. Lindmeier

Navigation Navigation close
  • Our Team
  • Research
  1. Home
  2. Our Team
  3. Carina Albu

Carina Albu

In page navigation: Our Team
  • Prof. Dr. Anke Lindmeier
  • Carina Albu
  • Dr. Macarena Larrain Jory
  • Josephine Friederike Paul
  • Dr. Constanze Schadl

Carina Albu

Carina Albu

Carina Albu (née Lange)

Research Scientist

Chair of Mathematics Education Research
Department of Subject-Specific Education Research

Room: Raum 2.023
Regensburger Str. 160
90478 Nuremberg
Germany
  • Phone number: +49 911 5302-95537
  • Email: carina.albu@fau.de

Curriculum Vitae

  • Since 11/2024
    Research Scientist and Doctoral Student, Chair of Mathematics Education, Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, Germany
  • 11/2020 – 10/2024
    Research Scientist and Doctoral Student, chair of mathematics education, Department of Education at the Faculty of Mathematics and Computer Science, University of Jena
  • 2019 – 2020
    Research Assistant, Faculty of Mathematics and Computer Science, Philipps University Marburg
  • 2019
    First state Examination for Upper Level Secondary School Teachers (Geography, Philipps University Marburg)
  • 2018
    First state Examination for Upper Level Secondary School Teachers (Mathematics, Biology, Philipps University Marburg)

Research interests

  • Performance-based assessments for evaluation of professional teaching
  • Mathematics in STEM-subjects from the perspective of the subject-specific education and higher education
  • Learning mathematics at the transition from school to university

  • Since 11/2020
    PerformA – doctoral project – development of teaching simulations to examine facets of teachers professional competence (school-related subject knowledge, subject-specific teacher competence) as prerequisite for instructional quality
  • 07/2021 – 06/2022
    ELMaWi-Transfer – Assessing Subject-Specific Competences in Teacher Education in Mathematics and Economics (BMBF funded)
  • Since 02/2023
    kyMa – Online assessment tool for measuring the professional competences of (prospective) teachers and lateral entrants in the subject of mathematics

Publications

Albu, C. & Lindmeier, A. (2023). Performance assessment in teacher education research – A scoping review of characteristics of assessment instruments in the DACH region. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01167-7

Contributions at conferences

Albu, C. Lindmeier, A., Jeschke, C. & Heinze, A. (2024). Eine Interventionsstudie zur Förderung aktionsbezogener und reflexiver Kompetenz angehender Mathematiklehrkräfte. Beiträge zum Mathematikunterricht 2024.

Förtsch, K., Albu, C., Rach, S., Geisler, S. & Lindmeier, A. (2024). Professionelle Kompetenzen von angehenden Lehrkräften und Lehrkräften im Seiteneinstieg: das Projekt kyMa. Beiträge zum Mathematikunterricht 2024.

Albu, C. & Lindmeier, A. M. (2023). Wissen – Planen – Handeln: Entwicklung eines Microteaching Performance Assessments zur Anwendung des schulbezogenen Fachwissens angehender Mathematiklehrkräfte in Unterrichtssimulationen. Vortrag auf der Herbsttagung des Arbeitskreises Psychologie und Mathematikdidaktik

Albu, C. & Lindmeier, A. (2023). What difference does teacher knowledge make? A feasibility study on using elements of comprehension as indicators for school-related content knowledge. Proceedings of the 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education(mit Review)

Lange, C. & Lindmeier, A. (2022). Typen von Performance Assessments im Kontext der
Lehrkräftebildung in den DACH-Regionen. Beiträge zum Mathematikunterricht 2022.

Saas, H., Lange, C., Frank, K., Heinze, A., Lindmeier, A. & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (2022). Videobasierte Förderung handlungsnaher Unterrichtskompetenzen in den Fächern Mathematik und Wirtschaft – Evaluation einer Interventionsstudie. Tagungsband der 9. Tagung der GEBF in Bamberg/Online.

Poster

Lange, Carina (2020). Mathematik in der Biologie – Eine Pilotstudie über die Sichtweise der Studierenden. In Hans-Stefan Siller, Wolfgang Weigel & Jan Franz Wörler (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 1524–1524). Münster: WTM-Verlag.

Teaching materials

Albu, C., Niebuhr, B., Jeschke, C., Lindmeier, A. & Heinze, A. (2022). Lehr-Lern-Material zur Förderung handlungsnaher Kompetenzen im Rahmen der Lehrkräftebildung Mathematik. Open Educational Resources auf der OER-Plattform fOERde. https://oer.uni-kiel.de/

Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
Lehrstuhl für Didaktik der Mathematik

Regensburger Str. 160
90478 Nürnberg
  • Legal notice
  • Privacy
  • Accessibility
  • Facebook
  • RSS Feed
  • Twitter
  • Xing
Up