Carina Albu
Curriculum Vitae
- Since 11/2024
Research Scientist and Doctoral Student, Chair of Mathematics Education, Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, Germany - 11/2020 – 10/2024
Research Scientist and Doctoral Student, chair of mathematics education, Department of Education at the Faculty of Mathematics and Computer Science, University of Jena - 2019 – 2020
Research Assistant, Faculty of Mathematics and Computer Science, Philipps University Marburg - 2019
First state Examination for Upper Level Secondary School Teachers (Geography, Philipps University Marburg) - 2018
First state Examination for Upper Level Secondary School Teachers (Mathematics, Biology, Philipps University Marburg)
Research interests
- Performance-based assessments for evaluation of professional teaching
- Mathematics in STEM-subjects from the perspective of the subject-specific education and higher education
- Learning mathematics at the transition from school to university
- Since 11/2020
PerformA – doctoral project – development of teaching simulations to examine facets of teachers professional competence (school-related subject knowledge, subject-specific teacher competence) as prerequisite for instructional quality - 07/2021 – 06/2022
ELMaWi-Transfer – Assessing Subject-Specific Competences in Teacher Education in Mathematics and Economics (BMBF funded) - Since 02/2023
kyMa – Online assessment tool for measuring the professional competences of (prospective) teachers and lateral entrants in the subject of mathematics
Publications
Albu, C. & Lindmeier, A. (2025, in press). Hochschulmathematisches Wissen im Unterricht wirksam werden lassen – Unterrichtssimulationen als Lerngelegenheit für angehende Mathematiklehrkräfte. In: Vogelsang, C., Grotegut, L., Bruns, J., Riese, J. & Fechner, S. (Hrsg.), Handlungsorientierung in der Ausbildung von Lehrkräften und pädagogischen Fachkräften – Konzeptionen, Herausforderungen & Forschungsperspektiven (Band 2). Waxmann.
Albu, C. & Lindmeier, A. (2023). Performance assessment in teacher education research – A scoping review of characteristics of assessment instruments in the DACH region. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01167-7
Contributions at conferences
Albu, C. & Lindmeier, A. (2025). The Relation Between Professional Knowledge and Teaching Performance: How Pre-Service Teachers Teach Inverse Functions. Proceedings of the 48th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (mit Review)
Albu, C. Lindmeier, A., (2025). Fachliche Richtigkeit als Indikator für Unterrichtsqualität – Wie mathematisch fundiert unterrichten angehende Lehrkräfte den Begriff der Umkehrfunktion? Beiträge zum Mathematikunterricht 2025.
Albu, C. Lindmeier, A., Jeschke, C. & Heinze, A. (2024). Eine Interventionsstudie zur Förderung aktionsbezogener und reflexiver Kompetenz angehender Mathematiklehrkräfte. Beiträge zum Mathematikunterricht 2024.
Förtsch, K., Albu, C., Rach, S., Geisler, S. & Lindmeier, A. (2024). Professionelle Kompetenzen von angehenden Lehrkräften und Lehrkräften im Seiteneinstieg: das Projekt kyMa. Beiträge zum Mathematikunterricht 2024.
Albu, C. & Lindmeier, A. M. (2023). Wissen – Planen – Handeln: Entwicklung eines Microteaching Performance Assessments zur Anwendung des schulbezogenen Fachwissens angehender Mathematiklehrkräfte in Unterrichtssimulationen. Vortrag auf der Herbsttagung des Arbeitskreises Psychologie und Mathematikdidaktik
Albu, C. & Lindmeier, A. (2023). What difference does teacher knowledge make? A feasibility study on using elements of comprehension as indicators for school-related content knowledge. Proceedings of the 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education(mit Review)
Lange, C. & Lindmeier, A. (2022). Typen von Performance Assessments im Kontext der
Lehrkräftebildung in den DACH-Regionen. Beiträge zum Mathematikunterricht 2022.
Saas, H., Lange, C., Frank, K., Heinze, A., Lindmeier, A. & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (2022). Videobasierte Förderung handlungsnaher Unterrichtskompetenzen in den Fächern Mathematik und Wirtschaft – Evaluation einer Interventionsstudie. Tagungsband der 9. Tagung der GEBF in Bamberg/Online.
Poster
Albu, Carina (2025) Zwischen Plan und Realität: Wie nutzen angehende Mathematiklehrkräfte ihr Fachwissen in der Planung und Durchführung von Unterricht? Nachwuchstagung FAU Perspektiven fachdidaktischer Forschung. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.23786.22727
Lange, Carina (2020). Mathematik in der Biologie – Eine Pilotstudie über die Sichtweise der Studierenden. In Hans-Stefan Siller, Wolfgang Weigel & Jan Franz Wörler (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 1524–1524). Münster: WTM-Verlag.
Teaching materials
Albu, C., & Lindmeier, A. (2025). PerformA – Lehr-Lern-Material zur Förderung der praktischen Anwendung von schulbezogenem Fachwissen für angehende Mathematiklehrkräfte der Sekundarstufe. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.14338250
Albu, C., Niebuhr, B., Jeschke, C., Lindmeier, A. & Heinze, A. (2022). Lehr-Lern-Material zur Förderung handlungsnaher Kompetenzen im Rahmen der Lehrkräftebildung Mathematik. Open Educational Resources auf der OER-Plattform.